Living History Genealogies Practices Decolonization of Science from the Theory of Steps

Living History Genealogies Practices Decolonization of Science from the Theory of Steps

  • Patricia BOTERO-GÓMEZ Centro de Estudios Independientes Color Tierra
Keywords: regional documentary film, decolonial genealogies, subalterns, moving socioterritorial theories

Abstract

The present text addresses concepts and experiences that contribute to the decolonization of the gaze and the collective unconscious racist, patriarchal, adultcentric and elitist development, civility and progress that are maintained in the dominant structures of power, in this way, deepens in the configuration of genealogies of living history and the contrasting of regularities , ruptures and sutures of the socioterritorial fabric broken from the autonomic documentary cinema as part of the struggles of peoples of the Abya Yala.  The intersection between arts, sciences and millenary philosophies contributes to the realization of autonomies in the territories and allows to build an intercontextual matrix in the region, creating tools of acting understanding from daily resistances and re-existences as theories that emerge in the struggles of the peoples to defend life and, by the way, raise the pluriversal statute of the know-know-power for the defense of the earth and the territories of life.

Author Biography

Patricia BOTERO-GÓMEZ, Centro de Estudios Independientes Color Tierra

Doctora en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud; magíster en Educación Comunitaria; psicóloga política y educadora especial. Trabaja en la descolonización de la investigación con personas y comunidades en resistencias. Construye materiales educativos e investigación desde la acción colectiva; cine, autonomías y re-existencias. Participación en los grupos de investigación Clacso: GT praxis emancipatorias, metodologías descoloniales y transformadoras. Prácticas de descolonización y emancipaciones teórico-políticas: indisciplinariedades y emancipaciones con la tierra, pueblos y territorios de vida; GT Clacso: Cuerpo, territorios y resistencias, y GT infancias y juventudes. Co-labora con el Tejido de Colectivos, Universidad de la Tierra, Caldas y suroccidente de Colombia; Campaña Hacia Otro Pazífico Posible; Tejido La Transicionada en el Valle geográfico del río Cauca, El Tejido Global de Alternativas,(TGA), Tejinando sentipensares (Tejido de universidades-pluriversidades de a pie). Correo: jantosib@gmail.com

References

BACKES-CLÉMENT, C. (1972). “El Antiedipo. Entrevista a Gilles Deleuza y Felix Guattarri”, en, L’Arc. n°. 49. https://herramienta.com.ar/articulo.php?id=1798

BAJTIN, M. (1986). Speech Genres and other Late Essays. University of Texas Press, Austin.

BOTERO-GOMEZ, P. (2006). Niñez, política y cotidianidad. Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud (CINDE), Manizales, Colombia.

BOTERO-GÓMEZ, P. (2008). Representaciones y ciencias sociales. Una perspectiva epistemológica y metodológica. 1ª. ed. Espacio Editorial, Argentina ISBN: 978-950-802-297-4.

BOTERO-GÓMEZ, P. (2012). “Investigación y acción colectiva –IAC– Una experiencia de investigación militante”, en Utopía y Praxis Latinoamericana. Año: 17, n° 57: 31-47. Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27922814004

BOTERO-GÓMEZ, P. (Compilación y escribanía) (2015). Resistencias: relatos del sentipensamiento que caminan la palabra. Universidad de Manizales, Colombia.

BOTERO-GÓMEZ, P. (2019, 11 de octubre). Filosofías milenarias incooptables y su vigencia desde todos los mundos. Centro de Estudios Independientes Color Tierra, Colombia. https://www.elsaltodiario.com/el-rumor-de-las-multitudes/filosofias-milenarias-incooptables-y-su-vigencia-desde-todos-los-mundos

BOTERO-GÓMEZ, P., & PALERMO-ITATI, A. (Coordinadoras) (2013). La utopía no está adelante: generaciones, resistencias e institucionalidades emergentes. CLACSO: Asociación Argentina de Sociología; CINDE y Universidad de Manizales. http://www.clacso.org.ar/libreria-latinoamericana/libro_detalle.php?orden=nro_orden&id_libro=821&pageNum_rs_libros=0&totalRows_rs_libros=789&orden=nro_orden

BOTERO-GÓMEZ, P., ALVES, R., LEYVA, X., & ITATÍ-PALERMO, A. (Comp. y responsables editoriales). (2019). Generaciones en movimiento y movimientos generacionales. Color Tierra, Cooperativa editorial Retos, Clacso: Villamaría (Caldas, Colombia), Sao Paulo (Brasil), Buenos Aires (Argentina), San Cristóbal de las Casas (Chipas, México).

BOURDIEU, P. (1999). Meditaciones pascalianas. Anagrama, Barcelona.

CABRERA, J. (2002). “Hitchcock entre Zizek y Aristóteles”, en Signos Filosóficos, n° 8: 135-146. México, D. F.: Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa, México, D. F. https://www.redalyc.org/pdf/343/34300809.pdf

CERTEAU, M. (2002). Historia y psicoanálisis. Entre ciencia y ficción. El oficio de la historia. Universidad Iberoamericana. Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente, México, D. F.

DADOUN, R. (2000). Cinéma, psychanalyse et politique. Séguier, París.

DELUZE, G. (1972-1990). Conversaciones 1972-1990. Cap. II Cine (trad. Pardo, J. L.). Escuela de Filosofía Universidad ARCIS, Santiago de Chile. https://www.philosophia.cl/biblioteca/Deleuze/Deleuze%20-%20Conversaciones.pdf

DELEUZE, G., & GUATTARI, F. (1975-2001). Kafka. Por una literatura menor. Era, México, D. F.

ESCOBAR, A. (2018). Otro posible es posible. Abya Yala, Bogotá.

ESCOBAR, A. (2020). Pluriversal Politics. The real and the possible. Duke University Press, Durham and London. https://www.dukeupress.edu/Assets/PubMaterials/978-1-4780-0846-0_601.pdf

FANON, F. (2016). Piel negra, máscaras blancas. Akal, Madrid, España.

FOUCAULT, M. (1972). “Nietzsche, la genealogía, la historia” (pp. 11-13, 16, 27). En Microfísica del poder.

JAQUES, R. (2001). La fábula cinematográfica. Paidós, Barcelona.

JIMÉNEZ, M. L., CAJIBOY, M. C., MAMIÁN, Á., GUZMÁN, D., CONCHA, L., & BOTERO-GÓMEZ, P. (acompañando el proceso de IAC) (2018). Resistencias populares y campesinas. Alternativas a la educación desde el Macizo Colombiano. Por el cuidado del territorio, el agua y las semillas. Villamaría, Color Tierra en colaboración con la Universidad de la Tierra Manizales-Caldas y el suroccidente colombiano, Universidad de Manizales, Institución Educativa Santa Juana de Arco, Institución Educativa Nuestra Señora de La Candelaria, Institución Educativa San José del Morro.

MACHADO, M., MINA, M. DEL R., BOTERO-GÓMEZ, P., & ESCOBAR, A. (escribanía y compilación). (2018). Campaña Hacia Otro Pazífico Posible. (PCN, Proceso de Comunidades Negras, Equipo Yembé y Gaidepac). Ubuntu: hacia el buen vivir afro. Clacso, Centro de Estudios Independientes y Editorial Color Tierra en colaboración con la Universidad de la Tierra, la Universidad de Manizales, el GT Pensamiento Crítico y Prácticas Emancipatorias y el Proceso de Comunidades Negras, PCN. https://es.scribd.com/document/405490063/Ubuntu-pdf

MARTÍNEZ, J. S., & LARRAURI, G. (2010). “Entre cine y psicoanálisis: un ensayo sobre sus desencuentros y afinidades”, Razón y Palabra, n° 71: 1-24. https://www.redalyc.org/pdf/1995/199514914006.pdf

METZ, C. (1979). Psicoanálisis y cine. El significante imaginario. Gustavo Gili, Barcelona.

MINA, C., MACHADO, M., BOTERO, P., & ESCOBAR, A. (2015). ”Luchas del buen vivir por las mujeres negras del Alto Cauca”, en Nómadas, n° 43: 167-183. Universidad Central/Iesco, Bogotá, D. C. http://www.ucentral.edu.co/images/editorial/nomadas/docs/43-10-Luchas-del-buen-vivir.pdf

NANDY, A. (2007). Traditions, Tyranny, and Utopias: Essays in the Politics of Awareness. India Paperbacks, Oxford, Inglaterra.

PÉREZ-VALENCIA, R. (2020). Caminando hacia la liberación con abejas nativas para re(x)istir: Reverdeciendo y narrando otras formas de ser/estar en el mundo.(Tesis en proceso). ICASH, San Cristóbal de las Casas, México.

RANCIÈRE, J. (2018). El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Edhasa/Libro Zorzal, Buenos Aires.

ROLNIK, S. (2019). Esferas de la insurrección: Apuntes para descolonizar el inconsciente. Traficantes de sueños, Madrid.

ROLNIK, S., & GUATTARI, F. (2006). Micropolítica. Cartografías del deseo. Traficantes de sueños, Madrid. https://www.traficantes.net/sites/default/files/pdfs/Micropol%C3%ADtica-TdS.pdf

RORTY, R. (1991). Ironía, contingencia y solidaridad. Cátedra, Madrid.

SALAZAR, D. (2019). Las señoras de las flores. Jaiku, Manizales.

TEJIDO DE COLECTIVOS, PUEBLOS Y MOVIMIENTOS, BOTERO-GÓMEZ, P., ALVES-OIVEIRA, R DE C., LEYVA, X., & ITATÍ-PALERMO, A. (Comps. edits). (2019). Generaciones en movimientos y movimientos generacionales. Centro de Estudios Independientes Color Tierra, Colombia. Clacso, Argentina. Cooperativa Editorial Retos, México.

YULE, M., & VITONÁS, C. (2010). Pees Kupx Fxi’zenxi. La metamorfosis de la vida. Pensar, mirar y vivir desde el corazón de la tierra. Cabildo etnoeducativo proyecto nasa, zona del norte del Cauca, Toribío, Cauca.

ŽIŽEK, S. (2000, 27 de octubre). “The Matrix, o las dos caras de la perversión” (trad. Díaz, C.). Acción Paralela, n° 5. https://www.anticapitalistas.org/IMG/pdf/Zizek-TheMatrixOLasDosCarasDeLaPerversion.pdf

ŽIŽEK. S. (2008). En defensa de la intolerancia. Seguitur, Madrid. http://www.resistenciavegana.es/descargas/Fanzines%20Variados/Tematica%20Lucha%20Social/En%20defensa%20de%20la%20intolerancia/En%20defensa%20de%20la%20intolerancia.pdf
Published
2022-06-05
How to Cite
BOTERO-GÓMEZ, P. (2022). Living History Genealogies Practices Decolonization of Science from the Theory of Steps: Living History Genealogies Practices Decolonization of Science from the Theory of Steps. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 27(98), e6615536. Retrieved from https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/e6615536