The Presence of the Yumbo in the New Generation of Ecuadorian Composers

Keywords: traditional music, musicology, Ecuador, composition, topics, musical analysis

Abstract

The current research aimed to evaluate the presence of the yumbo in the graduation works of
five composers who graduated in the first cohort of the Master's program in Musical Composition and Sonic Arts, at the University of the Arts in Guayaquil, Ecuador. To achieve this, the theory of topics was applied, specifically implementing the approaches proposed by Melanie Plesch and Juan Francisco Sans, with emphasis on the latter, who deviates from the most commonly used semiotic readings, to propose a more effective and practical functionality, freeing it from burdensome and ineffective encumbrances, and applying it according to latin american musical reality. The origins of the yumbo were described according to research by scholars such as Juan Mullo Sandoval and Terry Pazmiño Trotta, to assess, from a musical analysis and with the help of topicity indicators, the five selected works. Finally, from the analyst's receiver's point of view, it is demonstrated that the works have a medium-high topicity index, evidencing the presence and importance of the yumbo in the different works and instrumental formats addressed, which demonstrates the strength, diversity, wealth, and identity sense of contemporary ecuadorian musical creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Guzmán Barrios, Universidad de las Artes de Ecuador.

Docente. Universidad de las Artes de Ecuador. 

References

Agawu, K. (2012). La música como discurso: aventuras semióticas en la música romántica. Buenos Aires: Eterna Cadencia. Disponible en: https://kupdf.net/download/agawu-k-la-m-uacute-sica-como-discurso-ocr_58efca84dc0d60d940da97f3_pdf

López-Cano, Rubén. (2022). ¿Quién necesita la “teoría tópica”? Colonialismo e imaginarios en la investigación musical iberoamericana. Conferencia invitada en el Congreso Internacional “Tópicos en la música hispana: siglos XVIII-XXI”. Papeles sueltos, un blog de Rubén López-Cano, 5 de octubre de 2022. Disponible en: http://rlopezcano.blogspot.com/search?q=teor%C3%ADa+t%C3%B3pica

Mullo Sandoval, Juan. 2009. “Música Patrimonial del Ecuador”. PDF en línea. 2009. Fondo editorial Ministerio de Cultura. Ediciones La Tierra, Ecuador. 2009. Disponible en: https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/52868.pdf

Ortega Cedillo, Nelson Darío. (2021). Suite andina para guitarra y cuarteto de cuerdas. Obra en tres movimientos estilizado con técnicas compositivas contemporáneas y elementos indígenas ecuatorianos. Tesis de maestría en Composición Musical y Artes Sonoras, Universidad de las Artes de Ecuador. Disponible en: https://dspace.uartes.edu.ec/handle/123456789/1325

Pazmiño, Terry. Recuperación del patrimonio musical intangible del Ecuador. Editorial: Pedro Jorge Vera de la CCE.

Plesch, M. (2008). La lógica sonora de la generación del 80: Una aproximación a la retórica del nacionalismo musical argentino. En Los caminos de la música (Europa-Argentina) (pp. 55-111). Jujuy: Editorial de la Universidad Nacional de Jujuy. Disponible en: file:///C:/1- TRABAJO/ART%C3% 8DCULOS/ART%C3%8DCULO%20WEB%20OF%20SCIENCE/La_logica_sonora_de_la_generacion_del_80.pdf

Ratner, L. G. (1980). Classic Music: Expression, Form, and Style. New York: Schirmer Books and Collier Macmillan Publishers, 1980. Disponible en: https://kupdf.net/download/classic-music-expression-form-and-style-topics-leonard-g-ratner_589f16336454a72e19b1ec8c_pdf

Rodríguez Maldonado, Adrian Marcelo. (2021). Sueños de Illapa, quinteto para pífano. Obra de estilo nacionalista para pífano y cuarteto de cuerdas. Tesis de maestría en Composición Musical y Artes Sonoras, Universidad de las Artes de Ecuador. Disponible en: https://dspace.uartes.edu.ec/handle/123456789/1326

Rodríguez Maldonado, Darío Fernando. (2021). Wayra, quinteto de vientos de estilo nacionalista académico ecuatoriano. Tesis de maestría en Composición Musical y Artes Sonoras, Universidad de las Artes de Ecuador. Disponible en: https://dspace.uartes.edu.ec/handle/123456789/1327

Sánchez Álvarez, Camilo Elías. (2021). Ventana al más allá, el metal progresivo como concepto de creación sonora. Tesis de maestría en Composición Musical y Artes Sonoras, Universidad de las Artes de Ecuador. Disponible en: https://dspace.uartes.edu.ec/handle/123456789/1328

Sans, Juan Francisco. (2020). Típicos tópicos tropicales. El oído pensante, febrero 2020, pp. 7-33. Disponible en: https://www.academia.edu/42118973/T%C3%ADpicos_t%C3%B3picos_tropicales
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=552963071016

Suntaxi Macías, William Alejandro. (2021). Maguey, Jatariy y Wayniu. Composiciones de jazz modal con ritmos ecuatorianos para cuarteto de jazz. Tesis de maestría en Composición Musical y Artes Sonoras, Universidad de las Artes de Ecuador. Disponible en: https://dspace.uartes.edu.ec/handle/123456789/1341
Published
2023-09-05
How to Cite
Guzmán Barrios, R. (2023). The Presence of the Yumbo in the New Generation of Ecuadorian Composers. Journal of the University of Zulia , 14(41), 710-728. https://doi.org/10.46925//rdluz.41.40