Semiosis and Ritual in the Act of Graduation of the Interpreter-Pianis

  • Vivian Rodríguez Uranga Universidad del Zulia
  • Jacqueline Vílchez Faria Universidad del Zulia
Keywords: Musical semiosis, semiosis and ritual, Musical semiosis, musical ritual, musical myths, art

Abstract

This article presents an approach to the semiotic and anthropological analysis of the pianist performer's graduation ritual in society of Maracaibo, specifically in the “José Luís Paz” Music Conservatory. This object will be analyzed in the light of the contributions of the theory on the semiosis (González de Ávila, 2002) of culture (Lotman, 2000) and ritual analysis (Van Gennep, 1999; Turner, 1988, 1999; Douglas, 1973) in its interrelationship with the myths and musical beliefs of Western culture. Based on interviews, ethnographic observation and semiotic analysis (Finol, 2006), we seek to describe the characteristics of ritual and the historical construction of meaning, simultaneously considering the social signs and the society that produces them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexeev, Alexander (1990). Historia del arte pianístico. La Habana: Editorial Pueblo y educación.

Cirlot, Juan Eduardo (1997). Diccionario de los símbolos tradicionales. Madrid: Editorial Siruela.

De Candé, Roland (1981). Historia Universal de la Música. Madrid: Aguilar, s.a. de ediciones.

Donington, Robert (1986). La música y sus instrumentos. Madrid: Alianza editorial.

Douglas, Mary (1973). Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Madrid: Siglo veintiuno de España Editores, s. a.

Finol, José E. (2006). Apuntes del Seminario “Semiótica del rito”. Programa de Maestría en Antropología, Universidad del Zulia.

Robertson, A. y D. Stevens (1983) (1966). Historia General de la Música. Madrid: Editorial Alpuerto, S.A., Ediciones Istmo.

Sachs, Curt (1947). Historia universal de los instrumentos musicales. Buenos Aires: Editorial Centurión.

Salas, Samuel; Pauletto, Pedro y Salas, Pedro (1938). Historia de la Música. Antigüedad. Buenos Aires: Editorial Araujo.

Schonberg, Harold (1990). Los grandes pianistas. Buenos Aires: Javier Vergara editor.

Subira, José (1953). Historia de la música. Editorial Salvat.

Tranchefort, Francois-René (1985). Los instrumentos musicales del mundo. Madrid: Alianza editorial.

Winternitz, Emanuel (1979). Musical instruments and their symbolism in western art. Studies in musical iconology. New Haven and London. Yale University Press.
Published
2021-02-02
How to Cite
Rodríguez Uranga , V., & Vílchez Faria, J. (2021). Semiosis and Ritual in the Act of Graduation of the Interpreter-Pianis. SituArte, 14(25), 52-57. Retrieved from https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/situarte/article/view/35157