Coexistence of art studies in student guidance through biodanza theory

  • María Dolores Díaz Universidad del Zulia
Keywords: Orientation (Student Guidance), Biodanza, Art, Coexistence and Corporeality

Abstract

This research was developed in the Doctorate of Human Sciences of the Zulia University. The core of attention was on the subject: Orientation One for the acting students of the School of Performing Arts (EAE) of the Experimental Faculty of Art (FEDA). The challenge is to investigate how the student using the Biodanza Theory as a resource, coexisted with art from the point of view of Orientation. Its general objectives were to Theorize on the structural and dynamic elements that allow Living with Art from Biodanza. And generate a theoretical-methodological approach to address the Guidance processes. Systems Theory
and Human Systems in Orientation were contributors in its methodology processes; technique was framed in qualitative research, phenomenology and ethnographic methodology, permeated by hermeneutics. The results that synthesize the transformation in coexistence, constituted the basis for generating a Fullness Orientation proposal for future programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias Valencia, María Mercedes; Giraldo Mora, Clara Victoria (2011). El rigor científico en la investigación cualitativa. Investigación y Educación en Enfermería, vol. 29, núm. 3, octubre-diciembre, 2011, pp. 500-514. Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia.
Briggs, Jhon and PEAT, David (1999). Seven life lessons of chaos. N.Y. Harpers Colling Publishers.
Buber, Martin (1994). Yo y Tú. Buenos Aires: Nueva Visión.
Buschiazzo, Silvia (2006). El arte y la construcción de identidad individual y colectiva. XXVII Congreso Asociación Latinoamericana de Sociología Argentina. Disponible en: http://www.espacio 528.com.ar/ponencia-2htm. Consultado el 13 de abril del 2015.
Fuenmayor, Víctor (2007). El cuerpo de la obra. LUZ. Ediciones del Vice-Rectorado Académico.
García, Carlos (2006). Biodanza. El arte de danzar la vida. La vivencia como terapia. Buenos Aires. Argentina.
Informantes (2007-2015). Informes vivenciales y cuestionarios de Biodanza. Alumnos de Orientación I, FEDA-LUZ.
Jares, Xesús R. (2004). La educación para la convivencia como proceso de alfabetización en conflictos. Colección Escuela de Paz,1. Bilbao, Bakaez.
Martínez, Miguel (1991). La Investigación Cualitativa Etnográfica. Caracas: Texto S.R.L.
Maslow, A. H. (1982). La amplitud potencial de la naturaleza humana. México, D. F. Trillas.
Merleau-Ponty, M. (1993). Phenomenology of perception. Editorial Planeta Mexicana. México. D.F.
Merleau-Ponty, M. (2002). El mundo de la percepción. Buenos Aires: FCE.
Morin, Edgar (1999). Los 7 saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós. París.
Paredes Ortiz, Jesús (2003). Desde la corporeidad a la cultura. Revista Digital- Buenos Aires - Año 9 - No 62 - Julio de 2003.
Pichon-Riviere, Enrique (1985). Teoría del vínculo. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
Reich, Wilhem (1980). La función del orgasmo. Paidós. Barcelona.
Rogers, Carl (1989). El proceso de convertirse en persona. Paidós. Barcelona.
Rosental, M. y Ludin, P. (1973). Diccionario filosófico. Ediciones Universo. Argentina.
Santos, Miguel (2000). El Pensamiento Complejo y La Pedagogía. Estudios Pedagógicos, núm. 26, 2000, Chile.
Torres, S., Luis, C. (2007). La complejidad humana. Universidad Nacional de Colombia. Disponible en https://docplayer.es/22287117-La-complejidadhumana-luis-carlos-torres-soler-1.html.
Toro, A., Rolando, M. (2008). Biodanza. Chile: Cuarto Propio.
Vigotsky, L. (2006). Psicología del Arte. Paidós Ibérica SA. Barcelona.
Published
2021-10-29
How to Cite
Díaz, M. D. (2021). Coexistence of art studies in student guidance through biodanza theory. SituArte, 16(28), 26-33. Retrieved from https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/situarte/article/view/40377